DEVAM: 114-115.
Namazda Ellerin Kaldırılması
حَدَّثَنِي
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحِيمِ
بْنُ سُلَيْمَانَ
عَنْ
الْحَسَنِ
بْنِ
عُبَيْدِ اللَّهِ
النَّخَعِيِّ
عَنْ عَبْدِ الْجَبَّارِ
بْنِ وَائِلٍ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّهُ
أَبْصَرَ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
حِينَ قَامَ
إِلَى الصَّلَاةِ
رَفَعَ
يَدَيْهِ
حَتَّى
كَانَتَا بِحِيَالِ
مَنْكِبَيْهِ
وَحَاذَى
بِإِبْهَامَيْهِ
أُذُنَيْهِ
ثُمَّ
كَبَّرَ
Abdulcebbar b. Vail'in
babasından rivayet ettiğine göre (babası Vail) Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in namaza kalkınca ellerini omuz hizasına, baş parmaklarını da kulak
hizasına kadar kaldırıp sonra tekbir aldığını görmüştür.
Diğer tahric: Tirmizî,
salat, Tefsiru sure; Nesaî, iftitah; İbn Mace, ikame, cenaiz; Ahmed b.
Hanbel,-1, 45; 111-13; IV, 48; VI, 13.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif daha önce geçen ve ellerin
omuz hizasına kadar kalkacağını ifade eden 721 ve 722 no'Iu hadis-i şeriflerle
ellerin kulak hizasına kadar kalkacağını ifade eden [bk. Müslim, salat] hadis-i
şerifin arasını te'lif etmektedir. Buna^göre eller omuz hizasına kadar, baş
parmak kulağa değecek şekilde kaldırılır ve diğer parmakların ucu da kulakların
üst hizasına gelir.[Müslim, salat]
Nitekim
İmam Şafiî'nin bu hadis-i şeriflerin arasını bu şekilde bulduğunu, 722 no'lu
hadisin şerhinde AIiyyü'l-Kaarî'den nakletmiştik. Bu hadis-i şerif zayıftır.
Çünkü Abdulcebbar babasından hadis işitmemiştir. Bu hadisi ancak babası
Vail'den nakleden bir kimseden duymuş olabilir.